I en virksomhed er marketing alfa og omega. Uanset om det er digital eller fysisk marketing har du brug for at sætte nogle penge af til det, så det er en rigtig god idé at udlægge et budget for, hvor meget der skal gå til marketing. Et budget for marketing er vigtig for at skabe overblik og for at vise dine kollegaer, hvorfor pengene skal bruges dér. Her får du nogle råd til, hvordan du laver et budget med succes.
Lav en plan
Før du får lavet budgettet, skal du gøre det klart for virksomheden, hvad I skal nå. Hvad er strategien? Hvis I ønsker, at virksomheden skal vokse med 20%, skal det også gøres klart gennem markedsføringsbudgettet. Det vil altså sige, I ikke bare kan nøjes med at investere i basal reklamering eller visitkort, for så kommer der nok ikke til at ske meget på den front. Derimod er ting som SEO, e-mail marketing og selve hjemmesiden noget, der med fordel kan indgå i jeres markedsføring. Alle skal inkluderes i processen, så alle forstår, hvilken vej I vil gå med markedsføring. Men hvordan markedsfører du bedst dit firma online? Ja, det kan være svært at vide præcist hvor I skal starte henne. Hvis du dog klikker på det overstående link, så vil du kunne læse nogle gode tips til, hvordan du kan sætte skub i markedsføringen for dit firma online, og hvordan du kan opnå stor succes med dette. I jeres markedsføringsplan skal I blandt andet beskrive produkter, salgskanaler samt tidsplan, da det vil give jer det bedste overblik. Overblik er hovedelementet i hele denne strategi. Hvis ikke i har et overblik, så kan det blive en noget nær umulig opgave.
Tilpas budgettet efter jeres virksomhed
Der er forskellige måder at lave budgettet på.
Den mindre plan: Hvis I ikke har store, ambitiøse ønsker indenfor vækst, så skal I måske nøjes med at lægge 1-2% af jeres omsætning til markedsføring. Det vil svare til helt basale redskaber og strategier.
Den moderate plan: Hvis I har lidt større planer og ønsker at bruge udvidede strategier og redskaber, kan I med fordel bruge 3-4% på markedsføring, hvilket vil resultere i moderat vækst.
Den ambitiøse plan: Hvis I er en ambitiøs virksomhed, kan I få brug for at investere 5% af jeres omsætning i markedsføring. Planen er for virksomheden, der ønsker 20% eller mere årlig vækst, hvilket opnås med mere komplekse strategier.
Derudover er det forskelligt, hvor meget der skal investeres i de forskellige former for markedsføring. SEO er vigtig, for at jeres hjemmeside bliver synlig, og her kan det være alt mellem 2.500 – 10.000 kr. om måneden, hvis man skal ud og købe ydelser hos et bureau. Men, selvom det kan synes en anelse dyrt, så er det vigtigt at huske på, hvor stor en effekt SEO kan have på netop din virksomhed i den lange ende. Som nævnt så er SEO netop det der synliggør din hjemmeside, og altså sørger for at der vil være flere besøgende inde på siden. I sidste ende skal du vurdere, om det ikke blot er en investering i din virksomhed, fremfor at se det som værende en dyr fornøjelse. Måske virker det dyrt at skulle betale lige nu og her, men hvis det er med til at gøre at din virksomhed vokser betydeligt, så er det alle pengene værd, synes du ikke?
Vil du gerne prøve crowdlending? Vi anbefaler Kameo