Her får du en hurtig guide til, hvordan du skaber en crowdfunding pitch, som er sammensat til at skulle sælge ind på ideen om et mobil casino.
Crowdfunding er en måde at skaffe kapital på, som er blevet endnu mere populær over de senere år, fordi folk ser det som en god investeringsmulighed med en lavere risiko og et lavere indskud, fordi man er et større netværk af investorer/donere alt efter formen.
Her ser vi nærmere på, hvordan du kan skabe en crowdfunding-kampagne, der handler om et mobilt casino.
Hvad er crowdfunding?
Lad os starte med at gå mere i dybden med, hvad crowdfunding egentlig er.
Kort fortalt er crowdfunding en nyere form for fundraising, hvor man ved hjælp fra sit netværk og eventuelt også en større marketing-kampagne, kan rejse penge til sine projekter og gode ideer.
Der findes efterhånden en række større platforme til at præsentere sit crowdfunding-produkt både i Danmark og i udlandet. I udlandet er Kickstarter og GoFundMe de klart mest populære.
Det er op til den enkelte person i netværket om man vil donere små eller store beløb.
De fleste platforme kører med det princip, at man sætter et donationsmål, og hvis det opnås, så udbetales pengene til iværksætteren, mens platformen tager en lille andel.
4 typer af crowdfunding
Der findes flere forskellige former for crowdfunding-metoder. Her vil vi gennemgå de fire mest udbredte.
1. Låne-crowdfunding
Ifølge den danske crowdfunding-platform Booomerang.dk, så var låne-crowdfundingsmodellen den mest benyttede i 2017 målt på omsætning.
Her går netværket ind og yder stifteren et lån. Långiverne låner deres egne penge ud til virksomheden. Disse lån vil typisk blive etableret som annuitetslån, mens afviklingen af lånet starter efter blot 1 måned.
Hver måned skal der betales en ydelse, der består af rente og afdrag, ligesom man kender det fra banken, men i stedet via låne-crowdfundingsplatformen.
2. Rewardbaseret crowdfunding
Her er tale om en metode, hvor den nystartede iværksætter, virksomheden, foreningen eller eksempelvis NGO’en sælger et produkt, en ydelse eller et event på forhånd.
På den måde betaler kunderne inden de har modtaget produktet, og derved har skaberen mulighed for både at se interessen for produktet/eventet samt at få skabt den fornødne kapital, som det kræver at producere eller afholde.
I 2017 var denne form for crowdfunding den næststørste målt på omsætning i Danmark af disse fire typer.
3. Donationscrowdfunding
Her er tale om en indsamling, som typisk er til personlig velgørenhed. Der indsamles til alt mellem himmel og jord. Meget få iværksættere og virksomheder benytter denne form, mens foreninger og NGO’er er mere tilbøjelige til at benytte denne form.
Man skal huske, at opdatere sin viden på Indsamlingsnævnets hjemmeside, inden man benytter denne metode. I Danmark var denne type den mindst benyttede form for crowdfunding-metode, målt på omsætningstal for 2017.
4. Investeringscrowdfunding
Her er tale om crowdfunding, hvor der bliver investeret penge i unoterede danske aktier. Det vil sige, at investorerne køber ejerandele i små danske selskaber, der ikke er noteret på den officielle børs.
Typisk vil man kunne købe aktier helt ned til 500 kroner. Investeringscrowdfunding er reguleret af den finansielle lovgivning samt andre love, ganske som låne-crowdfunding. Alle platforme er under tilsyn af Finanstilsynet.
5 gode råd til en mobil casino-crowdfunding pitch
Nu hvor du er klædt godt på i forhold til de forskellige former for crowdfunding, så retter vi blikket mod den egentlige pitch. Denne pitch tager udgangspunkt i et mobil casino.
Når du skal videreudvikle på din idé, så er det naturligvis helt afgørende, at du har set på eksempler af populære mobile casinoer.
På den måde ved du, hvor du kan forbedre produktet og skabe en succesfuld marketing-kampagne, der underbygger dette og rammer målgruppen i forhold til deres behov.
1. Vælg den rette crowdfunding-type
Du skal starte med at beslutte dig for, hvilken crowdfunding-type som din kampagne skal være bygget op om.
Hvilken type, der egner sig bedst, afhænger af dit produkt, produktets målgruppe samt dets pris.
Når du har lagt dig fast på dette, så kan du tage de videre skridt i forhold til markedsføringen.
2. Få aktiveret dit netværk
Nu er tiden kommet til at aktivere dit netværk. Det gælder om at planlægge en succesfuld marketing-kampagne, som allerhelst skal gå viralt på de sociale medier.
Få produceret en professionel video, som samtidig fanger folk og forklarer produktet til bunds på en både professionel og fængende måde. Folk skal forstå, hvorfor de skal spille på dit mobil casino i forhold til de mange andre på markedet.
3. Hav en skarp pitch klar
Læs op på, hvordan du sammensætter en succesfuld pitch, bruger kropssprog og leverer et budskab, som ingen kan betvivle om at du lige netop er personen for at føre dette produkt ud i verden med succes.
Det er afgørende at du har noget, du kan vise. Det er ikke nok at have en farverig PowerPoint, så hav gerne allerede en prototype eller som minimum en masse skitser, der forklarer mobil casinoet til bunds i forhold til tanker og ideer til at underholde og skabe øget interesse hos kunderne.
4. Sørg for at have fakta på plads
I din præsentation er det vigtigt, at du kan fortælle, hvad du forventer i forhold til budget, hvor mange potentielle brugere, du forventer, hvad du gør anderledes i forhold til konkurrenterne og hvor stor forretningen økonomisk er i sin største skala.
Ved at have alle disse data, så øger du dine muligheder for at få investorer markant, fordi du virker yderst velforberedt.
5. Hold dine investorerne opdateret
Lad os sige, at du har fået en række investeringer, fordi du har gennemført nogle gode og velforberedte piches. Men dit arbejde i forhold til investorerne er kun lige begyndt.
Nu er det afgørende, at du – udover at udvikle på produktet – hele tiden holder investorerne opdateret og til ilden. Det kan blive afgørende i fremtiden, hvis du får behov for yderligere kapital til udvikling, skalering og lignende.
Derudover vil det også motivere investorerne til at udbrede kendskabet til produktet i deres netværk, når de kan mærke, at du virkelig brænder for produktet og det bliver udviklet godt.
Hold altid dit ord over for investorerne, ellers vil de sandsynligvis stikke halen mellem benene hurtigere end du kan sige ordet ”crowdfunding”. Vi ønsker dig god succes med dit mobil casino.